top of page

איך לבקש העלאה בשכר מבלי לפחד?


יגאל עבד כמנהל בכיר בחברת הייטק גדולה. הוא עבד במסירות, חריצות ומקצועיות במשך שנים. לאחר שכמה מחבריו הותיקים לעבודה הוחלפו בעובדים חדשים הוא גילה שהמשכורת ששולמה להם גבוהה בהרבה משלו. בתחילה, הוא לא ייחס לזה משמעות מיוחדת והמשיך בעבודתו. אך ככל שחלף הזמן, התחדדה אצלו ההבנה שהוא מנהל צוות של מאה איש בעוד חבריו החדשים לעבודה מנהלים צוותים של עשרים אנשים. הוא החל לחוש שלא נוח וחוסר ביטחון. מדוע לא הוצעה לו העלאה במשכורת? האם הוא לא מוערך מספיק? האם לא הוכיח את עצמו בעבר? האם לא רואים כמה קשה הוא עובד?

אט אט הוא החל לאבד את התלהבותו מהעבודה. במקום להגיע חיובי ומלא אנרגיה כבעבר הוא חש ממורמר וקודר. הוא ידע שהסיכוי היחיד שלו להשיב את שביעות הרצון שלו מהעבודה הוא לבקש העלאה במשכורת. אך מסיבות שלא היו בהירות מספיק עבורו, הוא חש היסוס. על פי המציאות האובייקטיבית הרי היה על אריק לדרוש את ההעלאה בקלות: הוא עבד קשה יותר וניהל צוות עובדים גדול יותר, הוא היה ותיק יותר בארגון ובעל ניסיון רב ומוצלח מאוד בתחומו. המצב החדש פגע בהערכתו העצמית.

פעמים רבות מגיעים מנהלים שנראים מצליחים מאוד מבחוץ אך נאבקים עם תחושת הערך העצמי הפנימית שלהם. הם אינם בטוחים שמגיעה להם העלאה בשכר. במצב כזה, חשוב שמנהל יבין ויכיר בערך העצמי שלו ואחר כך ילמד גם כיצד לשווק ערך זה בארגון. ישנם ארבעה צעדים שכדאי לנקוט:

לפתח תחושה של נחיצות באופן טבעי אנו נוטים לחפש בטחון, במקרה בו אנו חשים שאנו לא בטוחים ביכולות שלנו בקשת העלאה בשכר עלולה להראות כמצב מסוכן במיוחד. אם אנחנו מוצאים עצמנו מלאי טינה ותסכול יש בפנינו שתי אפשרויות: האחת היא להישאר ולשאת את המצב מתוך הבנה שהוא אינו משביע את רצוננו, השנייה היא להעז ולבקש. להבין שאם לא ננקוט בפעולה, חוסר שביעות הרצון שלנו עלול לדלוף החוצה דרך מילים או מעשים ולפגוע במוניטין שעמלנו לטפח במשך שנים.

ייתכן ואנו חוששים כי בקשתנו להעלאת שכר היא בלתי סבירה, לכן זה חיוני לשפר את הביטחון העצמי דרך מחקר השוואתי. כדאי לערוך סקרי שכר באינטרנט כדי להבין כמה מציעים המתחרים ולהכין לעצמנו את טווח השכר הרצוי לנו. כמו כן, במידה ואפשר כדאי להביא נתוני שכר של עובדים אחרים בארגון ונתונים כמו הטבות לעובדים חדשים, מידע כזה עשוי לסייע לנו במשא ומתן וכן להעלות את הביטחון העצמי מתוך הבנה כי הבקשה היא הגיונית ומעוגנת במידע.

בשלב הבא, יש להעריך באופן אישי את יכולותינו ותרומתנו הייחודים לארגון המבחינים אותנו מעובדים אחרים. יש לערוך רשימה מסודרת ולציין נתונים כמו מכתבים אישים, שבחים, מכתבים מלקוחות, יעדים שהושגו, יוזמות, רווחים ותחומים מרכזיים בהם הוכחה הנאמנות והמחויבות שלנו לארגון. את ההישגים האלו יש לתקשר באופן מתמשך עם הממונה ובמידה ורלוונטי עם יתר הארגון.

לבסוף, על אף שיש להגיע למשא ומתן עם הלך רוח של שיתוף פעולה, כדאי להתכונן להתנגדות ולא לתת לה לערער את הביטחון העצמי. המטרה היא להשיג הסכם שבו אנו חשים שהשכר שאנו מבקשים הוא סביר והוגן מבלי לוותר. אפשר לעשות הכנות עם יועץ קריירה או חבר טוב, על מנת שנוכל להגיב להסתייגויות באופן ענייני ולסיים את השיחה באופן חיובי.

לרבים מאתנו, גם כאלו היודעים שמגיעה להם העלאה במשכורת קשה לבקש אותה. זה מאתגר במיוחד אם יש לנו קול בראש שתוהה אם אנחנו באמת ראויים. אבל אל לנו לתת לחוות דעת של אחרים להגדיר את הערך שלנו. אם נכיר בכנות בערך שלנו ונביט בהישגים שלנו אל מול נתוני המתחרים, נהייה בטוחים יותר בבקשתנו משכורת שמתגמלת אותנו כראוי. גם אם הבוס יתנגד, אם יהיה לנו טיעון טוב סביר שיהיה לנו אומץ לבקש את אותה העלאה כך שהערך האמיתי שלנו יתגלה גם כלפי חוץ.

“להעז פירושו לאבד את האחיזה לרגע לא להעז פירושו לאבד עצמך לדעת” (קירקגור)

*נלקח מתוך המאמר ”Lolly Daskal “ Asking for a raise when you are afraid to

Harvard business review


bottom of page