top of page

האם לוותר על החלום החדש שלי?


אלי יזם צעיר ומוכשר בן 32 הגיע אליי על מנת שאלווה אותו בהקמת המיזם החדש שלו בתחום התיירות. השבוע הוא נכנס לפגישה כשפניו נפולות: "אני חושב שזה פשוט לא יעבוד. בשבועות האחרונים אני מרגיש ששום דבר לא מצליח, אני מקבל פידבקים שלילים וזה פשוט לא מצליח להתרומם. אני חושש שעליי לוותר על המיזם".

אף אחד לא רוצה להכיר בכך שהחלום שלו נגוז והעסק מקרטע, בטח שלא אחרי שהשקענו משאבים יקרים לחינם. אבל, איך יודעים מתי זה מוקדם מידי לוותר ולהכניס את החלום חזרה למגירה?

Whitney Johnson ליוותה והעריכה אלפי מיזמים חדשים וסייעה למאות אנשים להגשים את חלום הקריירה שלהם, היא מציגה במאמר Should You Give Up on Your New Dream חמש שאלות שנועדו להבהיר האם זה נכון לוותר עכשיו. תשובות חיוביות לשאלות שהציגה מעידות שיש עוד סיכוי שהעסק יתרומם ויצמח.

האם העסק שלכם ממלא צורך שעדיין לא ענו עליו או צורך שעדין לא מוכר? התרומה החדשנית שלכם עשויה להיות מבריקה, גם אם תתקלו באדישות ותשומת לב מועטה בשלב ההתחלתי של העסק. אתם לא לבד, יזמים רבים נתקלו בקשיים דומים. האחים רייט למשל נתקלו בתגובות ספקניות ואדישות למטוסים שלהם. הטיסות הראשונות לא זכו כלל לכיסוי על ידי העיתונות ומעטים האמינו שהן התרחשו בכלל. האחים רייט היו בעלי חזון: הם התמידו ברעיון שלהם עד שהמטוסים שלהם התחילו לטוס. התחלה איטית היא רק הפרק הראשון בסיפור הקריירה שלנו ואינה מעידה על הסיפור כולו.

האם אתם משתמשים בחזקות שלכם? כולנו רוצים לעשות את מה שאנחנו אוהבים, אבל לפעמים הדברים שאנחנו אוהבים לא מצטלבים בהכרח עם הדברים שאנחנו טובים בהם, החזקות שלנו. חשוב להכיר מהן החזקות הייחודיות שלנו ולהעריך בכנות את היכולות האלו ביחס למשאבים שהעסק זקוק להם. האם ישנה חפיפה? האם אתם רודפים אחרי תשוקה שיהיה לכם קשה למלא? אם קשה לכם לזהות נכון את החזקות שלכם, בקשו מכמה חברים טובים וישירים שימנו בפניכם מה לדעתם שלוש החזקות העיקריות שלכם.

בהתבסס על התשובות לשאלות הקודמות, האם אתם מעריכים נכון את הסיכונים? האם התחרות קשה מידי? אם מצאתם נישה ייחודית שאתם יכולים לתפוס מתוך מקום של חוזקה אז כדאי מאוד לשמור עליה ולהתמיד בעשייה.

האם אתם מוצאים את העבודה שלכם קשה ומאתגרת אבל לא מתישה? האם אתם קמים בהתלהבות ליום העבודה החדש על אף שהוא יכול להיות מפחיד לפעמים?Gregory Miller Carsten Wrosch פרופסורים לפסיכולוגיה מצאו כי מרדף אחר מטרות לא נכונות יכול להעלות את רמות המולקולה הדלקתית C-reactive protein אשר קשורה לבעיות בריאות כמו מחלות לב, סוכרת והזקנות מוקדמת. עבודה שמתישה אותנו או סבל פיזי הם סימפטומים לכך שאנחנו לא בדרך הנכונה.

האם אתם בתנופה? ניתן לכמת מומנטום. ישנם מדדים רבים שניתן למדוד: מספרים של לקוחות או עסקאות סגורות, רמת החשיפה וכו'.. בשנת 2004 השיקה בראבו את פרויקט מסלול, תוכנית ריאלטי עבור מעצבים שאפתניים. דירוגי נילסן הראו כי פחות משני אנשים מתוך 1000 צפו בבכורה. השבועות הבאים לא היו טובים יותר. אבל, במקום לוותר על התוכנית, בראבו הראו את שלושת הפרקים הראשונים שוב ושוב. חודש לאחר מכן הרייטינג גדל פי ארבעה. הם עדיין לא היו בתחזית שקיוו לה אבל המומנטום הואץ, והנתונים הנמוכים הפכו עד מהרה לנחלת העבר.

אז מתי לוותר? לפעמים הדברים היחידים שעומד בינינו לבין הצלחה הם סבלנות והתמדה, אבל בפעמים אחרות אין שום סימן שמעיד על עתיד וורוד. צריך לזכור שגם כשאנחנו פועלים נכון ועושים הכל כשורה, כמעט שני שליש מהמיזמים החדשים נדונו לכישלון. על פי Whitney Johnson תשובות שליליות על השאלות שהוצגו מראות כי ייתכן והגיע הזמן לוותר. גורו השיווק Seth Godin החליף את המשפט הפופלארי: "ווינרים אף פעם לא עוזבים" במשפט: "ווינרים עוזבים כל הזמן, הם פשוט מפסיקים את הדברים הנכונים בזמן הנכון"

אבל, גם אם המיזם לא התרומם, ניסיון הוא מורה נהדר למיזמים הבאים. הרפתקאות שלא הצליחות מסייעות לנו לנווט ולהתוות דרך חכמה יותר בפעמים הבאות.

נלקח מתוך

Should You Give Up on Your New Dream?Whitney Johnson


bottom of page