top of page

איך להחזיר את החיבור לעבודה?


"אני כל כך משועמם, אני עושה את אותה העבודה כבר 7 שנים ואני מרגיש תקוע כל כך" אמר לי עופר בפגישתנו הראשונה. "בתחילת הדרך, הרגשתי מלא אנרגיה וחיות, חשבתי כל הזמן על איך להתפתח ולהתקדם והיום אני פשוט מרגיש כבוי". נשמע מוכר?

בעולם אידאלי, חיי העבודה שלנו היו אמורים להיות מספקים באופן מושלם: הם היו אמורים למלא אותנו במשמעות ולגרום לנו להגיע מלאי מוטיבציה וחדווה לעבודה. אבל מה אם הם לא? מה אם אנחנו מרגישים תקועים בקריירה שאהבנו בעבר, אבל היום הרבה פחות? יותר ויותר אנשים מתאימים היום לפרופיל הזה ממה שאנחנו חושבים. על פי סקר שערכה חברת גאלופ בשנת 2017, רק שליש מהעובדים בארה"ב מרגישים סיפוק בעבודה. כלומר רק אחד מתוך שלושה עובדים מביא איתו רמה גבוהה של יוזמה, מחויבות, תשוקה ופרודוקטיביות לתפקיד שלו. זה משאיר את מרבית העובדים לא שבעי רצון מעבודתם.

לא מעט אנשים מגיעים לפגישות הייעוץ כשהם נמצאים בנקודה זו בחייהם. יכולות להיות מספר סיבות לתחושה הזו: אנחנו עלולים לחוש את חווית התקיעות הזו מאחר ואנחנו עושים את אותה עבודה שוב ושוב, אנחנו יכולים להטיל ספק במשמעות של העבודה שאנחנו עושים, להרגיש שלמנהלים בארגון שלנו לא אכפת מהלמידה והצמיחה שלנו, או ייתכן והתפתחנו וצמחנו מאז שבחרנו בקריירה הזו והיום השתנו סדרי העדיפויות שלנו.

אנדי מולינסקי , פרופסור להתנהגות ארגונית בבית הספר העסקי הבינלאומי ברנדייס נותן במאמרו: "מה לעשות כשהלב כבר לא נמצא בעבודה" טיפים להתמודדות עם הנושא.

הערך מה אתה רוצה מעבודתך בנקודה זו בחייך- לא כולם מעוניינים בקריירות בכירות ובעלות עצמה. למעשה, על פי מחקר שנערך על ידי פרופסור איימי וורשבסקי מאוניברסיטת ייל אנשים נוטים להשתייך לאחת משלוש קטגוריות: חלק מהאנשים רואים בעבודה שלהם כקריירה, אחרים רואים אותה כפשוט עבודה ואחרים רואים בה ייעוד. אלו שנמצאים בקטגוריה השלישית, באופן בלתי מפתיע, הם בעלי ביצועים גבוהים יותר ותחושת שביעות רצון רבה יותר מהעבודה שלהם. המפתח הוא להחליט מה חשוב לך היום, מה באמת מניע אותך ומשם להתחיל להבנות. ייתכן שמה שהניע אותך בשנות העשרים לחייך כבר פחות מושך אותך היום.

ראה את החלקים בעבודתך שניתנים לעיצוב- קיימים מחקרים רבים בנושא עיצוב העבודה: האפשרות לעצב אספקטים מסוימים בעבודתך על מנת לחוש משמעות ושביעות רצון. במחקר שנעשה על ידי חוקרים מתחום ההתנהגות הארגונית נמצא כי כאשר ניתנת לאנשים ההזדמנות לעצב את עבודתם הם בעלי דמיון ואפקטיביים. לדוגמא משתתפת אחת במחקר עיצבה מחדש את עבודתה בתחום השיווק כך שהיא כללה יותר תכנון אירועים, על אף שבאופן מקורי זה לא היה חלק מעבודתה. הסיבה הייתה פשוטה: היא אהבה את זה והייתה טובה בזה, ובכך שעשתה זאת היא הוסיפה ערך גם לחברה וגם לחווית העבודה שלה. לפעמים אפילו התאמות קטנות יכולות להוביל לשינוי משמעותי בחוויית העבודה שלך.

הצת את התשוקה שלך מחוץ לעבודה- יכול להיות שיש לך איזה תחביב חבוי שאמרת לעצמך שאין לך מספיק זמן עבורו, פרויקט אישי שלא קשור לעבודה או לקריירה שיכול להוביל אותך להביא לידי ביטוי רעיונות חדשניים ויזמיים. פרויקט כזה מחוץ לעבודה יכול להוות איזון לעבודתך המונוטונית. עשייה כזו יכולה להוביל לכך שתביא איתך את האנרגיה וההשראה לעצב את עבודתך או לעסוק מחדש בחלקים שאתה למעשה אוהב (אפקט הSpillover).

אם כל אלו נכשלו, ערוך שינוי- חשוב על הקריירה שלך כמו שאתה חושב על שינוי הבית שלך. כשקנית את הבית, היו לך דרישות מסוימות, אבל מאז סדרי העדיפויות שלך השתנו או ייתכן והוא כבר לא מתאים למידותייך. האם עלייך לעזוב, להמציא מחדש או פשוט להישאר? אתה יכול לחשוב בדיוק באותו אופן על הקריירה שלך. האם סדרי העדיפויות והצרכים שלך השתנו? האם אתה יכול לשנות מחדש את העבודה או שאתה צריך להמשיך הלאה?

כמובן שאם אתה בוחר לשנות את הקריירה שלך, עלייך לחשוב על זה לעומק ולהכין את עצמך לפני שאתה עושה את הצעד. הדבר החשוב ביותר הוא לא לאבד תקווה בתקופות לא טובות בעבודה. גם אם אתה נמצא בתקופה פחות מוצלחת, אפשר למצוא דרכים להצית את התשוקה שלך מחדש, או לפחות לערוך שינוים קטנים ולהרגיש שוב בעל יוזמה ותושייה.


bottom of page