top of page

איך לעצור את ההתמכרות לעבודה?


"אני כל כך אוהבת את העבודה שלי" אמרה לי ליאת ועצרה את פגישתנו בפעם השלישית כדי להשיב לעוד מייל דחוף בסמארטפון, "אני מרוויחה נהדר, מוערכת מאוד ואוהבת את ההרגשה הזו שצריכים אותי. העניין הוא שבזמן האחרון אני מרגישה מאוד תשושה. אני מבינה שאני זקוקה לשינוי אבל אני לא יודעת איך לעשות אותו, אני לא רוצה לוותר על כל מה שהשגתי".

עבור רבים מאיתנו, עבודה קשה גורמת לנו להרגיש טוב יותר. אבל אנחנו צריכים לשים לב שהעבודה האינטנסיבית הזו שמזינה את האגו וגורמת לנו להרגיש חשובים היא לאו דווקא טובה לנו. איך אפשר לשבור את המעגל של שעות ארוכות של עבודה במשרד ובדיקת האימיילים בבית? איך אפשר לשכנע את הסובבים אותנו- עמיתים לעבודה או מנהלים תובעניים שלעבוד כל הזמן זה פשוט לא בריא? איך אפשר לשנות את הציפיות של המנהל שלנו ושל עמיתנו לעבודה? מאמרה של Rebecca Knight *בא לעשות קצת סדר בדברים:

בחברה שלנו "לעבוד קשה" נתפס ראוי. "להיות מכור לעבודה אולי לא נראה כמו בעיה חמורה", אומרת מרי בלייר- לוי, סוציולוגית מאוניברסיטת קליפורניה "אנחנו חיים בתרבות שבה העבודה דורשת מאיתנו נאמנות מלאה ולמסירות זו יש את היתרונות שלה. " אנחנו מרגישים אתגר בעבודה, אנו מרגישים הגשמה עצמית, אנחנו לומדים דברים חדשים ויש לנו הזדמנות לעצב את הקריירות של אנשים אחרים. זה מאוד מתגמל" היא מפרטת. "אבל, כשאנו מעניקים את כל תשומת הלב שלנו לעבודה, אנו בסופו של דבר משלמים מחיר כבד" מוסיף פרופסור סטיוארט פרידמן. לעבוד שעות ארוכות, לקחת מעט חופשות, לא להיות אף פעם נוכח ברגע בגלל כל המכשירים הדיג טילים שסביבנו זה "מזיק למערכות היחסים שלנו, לבריאות שלנו וגם לתפוקה שלנו".

להלן מספר טיפים שייסעו לנו להתגבר על ההתמכרות לעבודה:

להגדיר מחדש מהי הצלחה- מכורים לעבודה נוטים להיות פרפקציוניסטים שתמיד שואפים להתקדם. "הישגים מקצועיים הם מצוינים וטובים, אך על מנת לחיות חיים מלאים כדאי גם שתהייה לנו מטרה ולמתוח גבול שמכבד את חיי המשפחה, הבריאות הפיסית והרוחנית" אומר פרידמן. במילים אחרות, ההערכה העצמית שלנו לא צריכה לנוע רק סביב הסטטוס, המשכורת והיוקרה, היא צריכה לקחת בחשבון דברים נוספים כמו איכות הקשרים, המעורבות בקהילה והרווחה הפיסית והרגשית שלנו. "זכרו שאי אפשר להיות טובים בכל דבר", אומרת בלייר-לוי אז נסו שלא להיות קשים יותר מידי עם עצמכם. אנחנו לא צריכים להיות עובדים מושלמים, הורים מושלמים, אתלטיים מוצלחים, אנחנו לא צריכים להיות בעלי ציפיות על אנושיות .

מקדו מחדש את תשומת לבכם- לאחר מכן, כדאי לקחת צעד נוסף אחורה ולחשוב על האופן שבו אתם רוצים לבזבז את הזמן והאנרגיה שלכם. "תחשבו על מה שחשוב", אומר פרידמן. "תשומת הלב שלנו היא המשאב החשוב ביותר שלנו אז איך אתם רוצים להשקיע אותה?" יש לנו הרבה יותר שליטה על הדברים האלו ממה שאנו חושבים. תמיד תהייה עוד עבודה לעשות, אך כדאי לנסות לעשות בחירה מודעת לבלות את הזמן אחרת: עם המשפחה או החברים למשל. בלייר לוי מציעה להתמקד בדבר אחד בכל פעם ולהפסיק עם המולטי- טאסקינג "אם את יוצאת עם בן הזוג שלך, או צופה בסרט עם הילד שלך ובמקביל את מקבלת שיחת טלפון מהעבודה או בודקת אימיילים את מרמה אותם". לעשות כמה דברים במקביל זה לא רק חצוף, אלא גם לא יעיל במיוחד. " נכון, את תקבלי קרדיט על מענה מהיר, אבל לאו דווקא תשובה מדויקת שהקדשת לה זמן ותשומת לב" היא מסבירה. תן לאדם שאתה איתו את מלוא תשומת הלב בפרק זמן מסוים, ואז אפשר לעצמך חמש דקות של הפסקה כדי להתמודד עם עבודה שנכנסת.

שינוי ציפיות -"כאשר מנסים לשבור התמכרות קשה מאוד לעשות זאת לבד" אומר פרידמן. הוא מציע לגייס את עזרתם של עמיתים לעבודה, משפחה וחברים. הסבר למנהל שלך ולעובדים מדוע זה האינטרס הטוב ביותר עבורם לסייע לך להתנתק. הם צריכים להבין מה היתרון עבורם. פרידמן ממליץ לומר משהו כמו: "בחודש הבא אני הולך להתנתק אחרי השעה ארבע בכל יום שלישי. אני חושב שתוכלו לראות שיפור בביצועים שלי מאחר ואהיה מסוגל לטפל בכמה דברים בחיי האישים ודעתי תהייה פחות מוסחת. אחרי חודש של ניסיון, נשוחח על זה ונראה איך זה עבד עבור שנינו".

להיגמל דיגטלית -מכירים את התלות הבלתי נגמרת בסמאטרפון? כאשר אתה נוכח באופן פיזי אבל נעדר באופן נפשי אתה אומר לאנשים סביבך שהם פחות חשובים. כמה הצעות לפתרון הבעיה:

  1. החבא את הסמארטפון- אין שום סיבה לשמור את הסמארטפון בהישג יד לאחר שיום העבודה הסתיים. בלייר לוי מתייחסת למחקרים שמראים כיצד הנוכחות של טלפון בין שני אנשים משפיעה על איכות התוכן של השיחות שלהם. התקשורת רדודה יותר, מאחר ואנו יודעים שאנו יכולים להיות מוסחים בכל רגע.

  2. להפסיק להשתמש בנייד כממלא זמן- "רבים מאיתנו, מכורים לעבודה במיוחד, פונים לטלפון שלהם בכל פעם שיש רגע פנוי" אומר פרידמן. אנו פונים אל הטלפון כמו קביים חברתיים שיסייעו לנו כשאנו חרדים או משועממים. נסו להתנגד לדחף הזה על ידי עשייה של משהו מהנה עבורכם. בהתחלה זה ירגיש לא נוח, אחרי הכל, לשלוח יד לטלפון הוא הרגל שקשה לשבור, אבל זה יסייע לכם להיות נוכחים ברגע.

  3. נימוסים טובים יותר במשרד- זה לא משנה כמה זה מקובל בארגון שלך להקיש כל הזמן בנייד כשמישהו אחר מדבר, זה לא מכבד אותו. אתה יכול לתת להוות דוגמא לצוות שלך. הצוות שלך ילמד ממך על מקצועיות, והם יחזרו על התנהגות זו לפני לקוחות למשל.

  4. לעסוק במיינדפולנס- מחקרים רבים מראים שתרגול מודעות באופן לא שיפוטי ברגע הנוכחי, מסייע לאנשים להיות יותר גמישים רגשית ולקבל החלטות טובות יותר. "עבור אנשים שמנסים לעצור התמכרות לעבודה, מיינדפולנס יכול להיות בעל ערך רב" על פי פרידמן. "זה יסייע לך לקבל תחושה של שליטה ומטרה ולהיות מודע ומכוון יותר בבחירות שלך". בלייר לוי ממליצה על מדיטציה באופן ספציפי. זה מסייע לך לקחת כמה נשימות לפני שאתה פועל.

תעדוף בריאותך- זכור לדאוג גם לעצמך. "אתה לא יכול לעבוד באופן פרודקטיבי באופן יצירתי ומרוכז יותר מאשר מספר שעות מסוים ביום, ואתה בהחלט לא יכול לעשות זאת בלי שינה מספקת, תזונה נכונה ופעילות גופנית" אומרת בלייר לוי. מחקרים רבים מראים כי אנשים אשר מתעדפים את בריאותם: אוכלים טוב, לוקחים הפסקות, ועוסקים בפעילות גופנית , הם בעלי אנרגיה רבה יותר וממוקדים יותר.

*נלקח מתוך מאמרה של Rebecca Knight

How to Break Your Addiction to Work

Harvard business review


bottom of page