top of page

איך לא לקחת את הלחץ מהעבודה הביתה?


נדב הגיע אליי לאחר שיחה טעונה עם אשתו. לאחרונה הוא מונה לתפקיד ניהולי בכיר והוא חש לחץ רב בעבודה. יותר מכך, הוא מצא את עצמו יושב לעיתים קרובות עם המחשב הנייד שלו בבית ועובד עד שעות הערב המאוחרות.

"אני מגיע הביתה ומרגיש איך אני מוציא את כל הלחץ שלי על אשתי והילדים. הלחץ שלי מהעבודה הופך להיות הלחץ של כל בני המשפחה בבית. אני מרגיש שזה פוגע לי במשפחה ובבריאות, אני חייב להפסיק".

במחקר של Westman&Etzion שנערך על 101 זוגות ישראלים: קציני צבא ובנות זוגן, נמצא כי תחושות השחיקה של הבעלים השפיעו על תחושות השחיקה של הנשים וגם הפוך (Crossover).

עבור שני המינים.

כיצד אפשר לצמצם את ההשפעה של מתח בעבודה על הקשר שלך עם בן/בת הזוג, המשפחה והחברים?

Coleman&Coleman מציעים חמישה טיפים שנועדו למנוע להפוך את המתח בעבודה למתח בבית.

להגביל את העבודה למקומות וזמנים ספציפים- במחקר שנערך על ידי Scott Schieman מאוניברסיטת טורנטו נמצא ש50% מהאנשים מביאים את העבודה שלהם הביתה וכי המתח בין בית לעבודה גבוה יותר בקרב מי שמחזיק משרות פרופסיונאליות עם יותר סמכות, רוחב קבלת החלטות, לחץ ושעות ארוכות. בעולם של היום, כשאנו כל הזמן מחוברים למחשב, רבים מאיתנו מצופים לעבוד בכל שעות היממה, גם מהבית. לכן, במידה ואפשר כדאי לנו להשאיר את העבודה במשרד. עשו לעצמכם כלל לעבוד מהבית רק במקרים חריגים מאוד. אם זה לא ריאלי בתפקיד שלכם, הקדישו כמה שעות לבית ללא הסחות דעת. כך למשל, התמקדו במשפחה בארוחת הערב או לפני השינה עם הילדים. אם אתם עובדים בבית, אל תביאו איתכם את המחשב הנייד למיטה או לספה בסלון, ארגנו סביבת עבודה ספציפית. פעולה זו תסייע לכם להתרחק מהעבודה כאשר תעזבו את החדר ותעניק לכם תמריץ לעבוד בצורה יעילה ככל האפשר ולא להתעכב על משימות.

לפתח הרגלי סמארטפון טובים- אולי הדרך הנפוצה ביותר שבה הסחת דעת יכולה להפריע למערכת היחסים שלנו היום היא באמצעות הסמארטפונים. האם קרה לכם שנכנסתם למייל בערב, ראיתם משהו מדאיג והתחלתם להילחץ? האדם הממוצע בודק את מכשיר הטלפון שלו 46 פעמים ומבזבז כמעט חמש שעות ביום על המכשיר.

כדאי לנו לפתח הרגלים וכללים טובים שישמרו עלינו מלהיות מחוברים כל הזמן לעבודה. שמרו שני טלפונים נפרדים: האחד לעבודה והאחר לשימוש אישי. את הטלפון של העבודה השאירו כבוי בלילות, בסופי שבוע ובחופשות. כדאי לא לבדוק את הדוא"ל שעה או שעתיים לפני שאתם הולך לישון. מחקרים רבים מצאו כי שימוש בטלפון לפני השינה משפיעה לרעה על היכולת של המוח שלנו להתכונן לשינה וחוסר שינה קשור באופן הדוק למתח.

הקימו רשת תמיכה טובה- בני זוג יכולים להיות שותפים מדהימים בהתמודדות עם מצבי לחץ. אבל להוציא את כל הלחץ בעבודה על בני הזוג זה לא הוגן כלפיהם ומסוכן למערכת היחסים שלכם. כדאי לפתוח רשת תמיכה של חברים ומנטורים שיכולים לסייע לכם לנהל את הלחץ מבלי שיהווה נטל על בן/בת הזוג. בסקר של APA נמצא כי רמות לחץ נמוכות יותר נמצאו בקרב אנשים עם רשת חברתית תומכת וחזקה. כשיש לכם אנשים שאתם יכולים להשען עליהם זה מעלה את היכולת שלכם להתמודד עם בעיות וההערכה העצמית שלכם עולה.

.

עשו הרגל של סוף יום עבודה- לפעמים המוח צריך אות כדי להכין אותנו לזמן בבית. זה אפילו טוב יותר אם האות הזה יכול לסייע לנו לשחרר לחץ. למשל, לנסוע בדרך היפה יותר הביתה או להאזין למוסיקה ברדיו, ללכת לחדר הכושר, לרוץ, לעשות מדיטציה וטקסים אחרים. חשבו על מה מסייע לכם להירגע ומצאו זמן לכך להרגל כזה, במיוחד בסוף יום עבודה ארוך, כך שתחזרו הביתה משוחררים מהמטען שנבנה לאורך כל יום העבודה.

יצירת מרחב שלישי כשיש לנו קריירה ומשפחה, אנו מוצאים שכל חיינו סובבים סביב האחריות שלנו בבית ובעבודה. אבל, יצירת מרחב שלישי מחוץ לבית ולעבודה יכול לסייע מאוד עם ניהול המתחים שלנו.

כל אחד מבני הזוג במערכת היחסים צריך לשמור על הרגלים ושעות המאפשרים להם לחקור מה מעניין אותם, לנוח, ולמצוא מרחב שלישי מחוץ לבית ולעבודה. מרחב כזה שונה מאדם לאדם ויכול להיות ביקור בבית קפה עם חברים, חדר כושר ועוד.. הרגלים כאלו חשובים לשמירה על זהותנו ועל תחושת השלווה שלנו. הציעו לבן/בת הזוג מרחב שלישי שבו יוכלו למצוא את עצמם, לשמור על החברויות שלהם ובקשו מהם לעשות אותו דבר עבורכם. משמעותו של המרחב השלישי הוא שאף אחד מכם לא רץ ממחויבות אחת לאחרת ללא הזמן לנשום.

לחץ בעבודה יכול להיות אתגר עבור החיים בבית. ללמוד לנהל את הלחץ יכול לתרום למערכות יחסים טובות יותר ולבריאות נפשית ופיסית טובה יותר.

נלקח מתוך

Don’t Take Work Stress Home with You

Jackie Coleman

John Coleman

Harvard business review

הכותבת היא יועצת קריירה ומאמנת מוסמכת בתהליכי שינוי והתפתחות אישיים.

לתיאום ולהזמנות לחץ כאן.


bottom of page