top of page

איך אפשר לזהות מערכות יחסים בעבודה ומאילו טעויות מומלץ להזהר?


יעל הגיעה אליי על מנת שנתכנן יחד כיצד לבנות את מסלול הקריירה בחברת ההי טק שעבדה בה.

יעל עבדה בשלוש שנים האחרונות בצוות של שלוש רכזות גיוס במחלקת משאבי האנוש. היא סיפרה כי היא חשה מיצוי בתפקיד והיא כבר מעוניינת להתקדם לתפקיד הבא. שוחחנו על הערכים המשמעותיים לה בבחירת התפקיד החדש והיא מנתה: אתגר ולמידה, ניהול ושכר גבוה יותר.

לאחרונה, נפתחה משרת מנהלת משאבי אנוש במחלקה. היא הגישה את מועמדותה לתפקיד וציפתה בקוצר רוח להיות מזומנת לראיון. התחלנו את תהליך האימון במטרה להכין את יעל לתפקיד החדש, שוחחנו על חוזקותיה, “השדונים” שלה וכיצד היא תופסת את תפקיד הניהול. “זו משרת חלומותיי, כל כך שמחתי והתרגשתי, לא התאפקתי וסיפרתי מיד למיטל ואסנת חברותיי לצוות שאני מגישה מועמדות לתפקידי” סיפרה יעל.

שבוע לאחר מכן, הגיעה אליי יעל בפנים נפולות. “אני לא מאמינה” היא אמרה, “היא פשוט בגדה באמוני, חשבתי שהיא חברתי הטובה ביותר בחברה, אנחנו אוכלות כל יום צהריים יחד וגם נפגשנו אחרי העבודה עם בני הזוג והילדים, מה קרה פה?”. יעל סיפרה כי מיטל, חברתה לצוות, ששמעה לראשונה על התפקיד החדש מיעל, הגישה גם היא מועמדות לתפקיד. יעל סיפרה כי בין מיטל לרינה סמנכ”לית משאבי האנוש של החברה יחסים מצוינים. “אפילו לא זומנתי לראיון, רינה פשוט לקחה את מיטל לתפקיד”.

במאמר של Stybel&Peabody) 2005) מוצגת האבחנה בין קשרים מותנים בעבודה לבין קשרים בלתי מותנים.

קשרים בלתי מותנים הם אותם קשרים שאינם תלויים בסיטואציה או בקונטקסט, הם אינם ניתנים לשינוי. בקצה האחד של הספקטרום נמצאים חברים שלנו, אותם אנשים שאנו נותנים בהם אמון מלא ותמיד יהיו שם לצידנו, ובקצה השני האויבים שלנו, אותם אנשים שפועלים בניגוד לאינטרסים שלנו לא משנה מהן הנסיבות.

קשרים מותנים הם אותם קשרים התלויים בסיטואציה ובקונטקסט וניתנים לשינוי. בקצה האחד ש הספקטרום נמצאים עמיתים שלנו, אותם אנשים שיפעלו לטובת האינטרס הטוב ביותר שלנו כל עוד זה משרת גם אותם, ובקצה השני היריבים שלנו, אלו שיפעלו נגדנו כאשר האינטרס שלהם אינו עולה בקנה אחד עם זה שלנו. בקשרים אלו המרכיב הרגשי נוטה “לבלבל” אותנו ולטעות בזיהוי נכון של מערכת היחסים. Stybel&Peabody) 2005) מציגים חמש טעויות נפוצות הנובעות מסיווג לא נכון של מערכת היחסים: להניח שישנה חברות כשלמעשה היא אינה קיימת, לסווג יריבים כאויבים, לא להצליח להפוך יריבים לבני ברית, לנסות להפוך אויבים לעמיתים ולקחת בני ברית כמובנים מאליהם.

יעל טעתה בטעות הראשונה – להניח שישנה חברות כשלמעשה אין חברות כזו. תחושת הבגידה שחוותה יעל מהמהלך של מיטל נבעה מסיווג לא נכון של מערכת היחסים ביניהן. הסברתי ליעל שחשוב לזכור כי מיטל הייתה בת בריתה ולכן היא וודאי תשוב להיות בת בריתה ברגע שזה ישרת את האינטרסים שלה. לפיכך, יש לחשוב בהגיון ולא “לפוצץ” את מערכת היחסים. כך למשל, כעת שמיטל מונתה לתפקיד מנהלת משאבי אנוש היא עשויה לסייע ליעל להתקדם לתפקידים אחרים בארגון.

על מנת לזהות נכון את מערכת היחסים יש לשאול שאלות נכונות ומדייקות, לדוגמא: האם אותו אדם צידד בעמדותיי בשנה וחצי האחרונות? האם אני מזהה מהם האינטרסים המנוגדים בינינו? האם למרות האינטרסים המנוגדים אני יכול לתת בו את אמוני? האם בעבר כשהתגלעו בינינו אינטרסים שונים שוחחנו על כך באופן פתוח?

“תחילת התבונה היא לכנות את הדברים בשמם הנכון” (קונפציוס).


bottom of page