top of page

איך מנהלים בכירים מוצאים זמן להיות יצירתיים יותר?


על פי סקר שערכה י.ב.מ בקרב 1500 מנכ"לים ב60 מדינות שונות התכונה החשובה ביותר שמנכ"לים מחפשים בעובדים אינה משמעת, יושרה, אינטליגנציה או אינטליגנציה רגשית, אלא יצירתיות, Emma Seppala, חוקרת מאוניברסיטת סטנפורד שוחחה עם כמה מהמנהלים הבכירים ביותר בתעשיות הטכנולוגיה, הייצור והייעוץ על מנת לנסות להבין כיצד הם מיישמים ומפנים זמן ומקום ליצירתיות בעבודתם היום יומית.

להלן חלק מהטיפים שהם נתנו:

לחפש סביבה לא מוכרת- מחקרים רבים מראים שאנחנו יצירתיים במיוחד כאשר אנחנו בסביבה לא מוכרת. כך למשל, הראה מחקר אחד שבילוי בטבע במשך כמה ימים, כשאנו מנותקים מכל המכשירים שסביבנו (חוויה לא מוכרת ולא שגרתית למרביתנו) מובילה לעליה של 50% ביצירתיות.

אבל מה אם אין לך מספר ימים כדי לטייל ביערות? איך אפשר אז לפנות זמן לחוויות חדשות ? Terykson Fernando מנהל הקרייאטיב של חברת Sattva, מציע להתבונן בפעולות יום יומיות שלנו ולמצוא בהן את הרעיונות שלנו. "היקום כולו מלא ברעיונות ויש לו כבר את מה שאני מנסה ליצור" הוא אומר, "כך שאני לוקח רמזים מחיי היום יום על ידי התבוננות בדברים הקטנים ומתחיל להיות סקרן לגבי, איך, למה ומהם הדברים שנמצאים סביבי".

לקבל משוב ממקורות שונים. מחקרים רבים מראים כי קבוצות מגוונות הן יצירתיות יותר. המנכ"לים מציעים להביא יחד אנשים מרקעים ופרספקטיבות שונות וגם לשוחח עם אנשים מחוץ לתעשייה שלהם על הרעיונות שלהם.

Griscom Rufus, יזם סדרתי מנכ"ל ומייסד Heleo, מסביר: "רעיונות הם כמו בני אדם - הם לא אוהבים להיות מבודדים. הם אוהבים להתערבב ולהיות באינטראקציה עם רעיונות אחרים. מרבית מהיזמים הצעירים מודאגים מכך שאם הם חלקו רעיון עסקי חדש מישהו אחר ייקח להם את הרעיון והם יאבדו את ההזדמנות. היום כשיש לי רעיון עסקי מבטיח אני ממש מתעקש לחלוק אותו עם כל אדם חכם שאני נתקל בו שיש לו עניין ברעיון. זה מוביל להכרות ולמידע חדש וזה מעלה את הסיכוי שהרעיון יהפוך יום אחד לעסק".

Phil Harris, סגן נשיא בכיר ומנהל אסטרטגיה ראשי ב- Riverbed, מוסיף תזכורת חשובה. בתוך הארגון, חשוב להקשיב למשוב: "כשאנחנו נמצאים בחדר הישיבות, אין הגדרות תפקיד, ציונים, ותק. לכל הקולות יש משקל שווה וזמן שווה. כולם יודעים שהם מקשיבים ותורמים, כולם במערכת יחסים המבוססת על אמון וכנות, ולא תמיד הכנות היא נעימה או קלה".

תן לעצמך מרחב. יצירתיות דורשת מרחב, כך למשל הוכח כי מדיטציה עשויה להגדיל את היצירתיות. "אני עושה מדיטציה כדי שאוכל להשתחרר ממחשבות ודפוסים קיימים במוחי ולפנות מקום לרעיונות חדשים" אומר Fernando.

צעדות- הוכח שהליכות מעלות יצירתיות מאחר והליכה משחררת את הדעת ומאפשרת חלימה בהקיץ, אשר כך מתברר פועל המוח שלנו במצב של פתרון בעיות פעיל. Peter Sims, CEO ומייסד Parliament ניסח זאת: "אם אתה רוצה שאנשים יהיו יצירתיים אתה צריך מרחב. סטיב ג'ובס היה מטייל הרבה וגם מרק צוקרברג מטייל הרבה על הגג של פייסבוק".

Griscom מסכים. "אם אני עובד על משהו אני אוהב לעסוק בפעילות רוטינית כלשהי - הליכה, רכיבה על אופניים, נהיגה, להדיח את הכלים. אני יודע שלפחות אני משיג משהו, אפילו טריוואלי כמו צלחות נקיות בעוד אני חושב על נושא מסוים וכך זה מוריד את הלחץ מתהליך החשיבה ומאפשר לי להיות אסוציאטיבי וחופשי"

אילוצים אז איך בעצם הצורך למרחב והצורך באילוצים הולכים יד ביד? הרי הם נראים רעיונות שונים מאוד. מחקרים מראים כי יצירתיות מפעילה את החלק שמזוהה עם חלימה בהקיץ וגם את החלק במוח האחראי על "שליטה ניהולית". הצלחה היא היכולת להיות בעל תובנות חופשיות יחד עם היכולת להפוך אותן לתוצר מחושב.

אם אנחנו רוצים להיות יצירתיים יותר בעצמנו, נראה שאפשר לטפח את היצירתיות שלנו על ידי יציאה מאזור הנוחות שלנו, לתת לעצמנו מרחב לחשוב, ללמוד דברים חדשים מעבר לתחום העיסוק שלנו ולזהות אילוצים מועילים במהלך יום עבודה.

https://hbr.org/2016/09/how-senior-executives-find-time-to-be-creative?referral=00563&cm_mmc=email-_-newsletter-_-daily_alert-_-alert_date&utm_source=newsletter_daily_alert&utm_medium=email&utm_campaign=alert_date&spMailingID=15417726&spUserID=Mjc5Njg4MTE5NzUwS0&spJobID=861058855&spReportId=ODYxMDU4ODU1S0


bottom of page