top of page

האם אתה בטוח שאתה רוצה להיות מנהל ?


נטע הגיעה אליי לפגישה וסיפרה בהתרגשות שקידמו אותה לנהל את הצוות שלה בחברה שעבדה בה: "אני כל כך שמחה שרואים ומכירים במאמצים שעשיתי בשנה האחרונה, זה מאוד מחמיא. תמיד הייתי מאוד אמביציוזית וחשוב היה לי להגיע לתפקיד בכיר. אני יודעת שאצליח לבצע את התפקיד בהצלחה, יש לי יכולות מתאימות וצברתי הרבה מאוד ידע, אני מכירה את חברי הצוות מעולה".

כמה שבועות לאחר מכן היא נשמעה כבר אחרת: "אני מרגישה כל כך בודדה, איבדתי את כל החברים שרכשתי. אני מרגישה שחברי הצוות לא מבינים אותי בכלל ואת מערכת השיקולים של הארגון. השבוע הייתי צריכה לנזוף בסיגל מול כולם כי היא איחרה לישיבת צוות. היא לא ענתה לי והחלה לצחקק עם יתר החברים בצוות.. קשה לי מאוד".

ישבתי עם נטע וניסינו לבחון מהו תפקיד ניהולי מבחינתה, מה הערך והתרומה שהיא יכולה להביא איתה לתפקיד והאם היא מסוגלת להתמודד עם המחירים הלא פשוטים של הניהול.

במאמרו של Joseph Grenny מוצגות כמה נקודות למחשבה לגבי התפקיד הניהולי, מחיריו והמניעים המהותיים והמדויקים לקבלתו:

לקחת בחשבון את מחיר הניהול- זה בהחלט נעים להרוויח שכר טוב יותר, לאתגר את עצמך בבעיות מורכבות יותר וללמוד להוביל אנשים זו הזדמנות מצוינת לצמיחה והתפתחות אישית. אך, אחריות חדשה דורשת ויתור על הנאות מוכרות. חשוב על עצמך בעתיד לפני שאתה מוותר על עצמך בהווה. החרטות העמוקות ביותר של אנשים שהתקדמו לתפקידי ניהול היו אבדן הפשטות ואבדן עמיתיהם לעבודה.

עמיתים לעבודה- כאשר אתה מתקדם להיות מנהל בארגון שלך, אתה עלול להפסיד חברויות משמעותיות ובעלות ערך עבורך שיצרת עם עמיתיך. כמו כן, ייתכן ועמיתיך החדשים בדרג הניהולי ימצאו חן בעינייך פחות. בחן אותם מקרוב לפני שאתה מתקדם לרמה הניהולית שלהם.

האם זה בסדר מבחינתך שלעולם לא תהייה שוב חלק מצוות העמיתים שלך? האם היית נותן לאחד מהם משימה לא אטרקטיבית אם זה מה שהצוות היה זקוק לו? האם היית מסוגל לפטר אחד מהם? האם היית נוזף בהם על מנת לשמור על האינטרסים של הארגון? נסה לדמיין את הרגעים המכריעים בהם תאלץ להתמודד עם ציפיות שונות ויצירת חוזה חברתי אחר עם עמיתיך לשעבר. האם אתה מסוגל לאמץ באופן מלא את דרישות התפקיד החדש שלך?

פשטות- כאשר אתה נמצא בתפקיד ניהולי תתקל בסט חדש של פשרות. תתקשה לקחת עמדות פשוטות. מאחר ועלייך לנהל ולהתייחס לגורמים רבים כמו למשל מחיר, איכות ולוחות זמנים. כאשר אתה מתמנה להיות מנהל אתה עוזב עולם של פשטות ועובר לעולם של מורכבות. יהיה עלייך לתמוך בעמדות שאתה לא מסכים איתן לגמרי מאחר ואתה חלק מצוות ניהולי. האם אתה מוכן לזה?

התבונן והתייחס לפחדים שלך- ישנן שתי אפשרויות להתמודד עם פחדים: אתה יכול לנסות להסתיר אותם או להתחבר אליהם. אם אתה דואג מכישלון או ביקורת, זה נורמאלי. על מנת לנהל בצורה טובה עלייך להיות אותנטי, קודם עם עצמך ואחר כך עם אחרים. אל תנסה לזייף בטחון עצמי. למשל, אם אתה נדרש לנהל קבוצה של מהנדסים, שרבים מהם חכמים ממך, הדבר הגרוע ביותר יהיה להסתיר את הפחד שלך באמצעות יהירות ורצון להראות את החוכמה שלך. הדרך הטובה ביותר להפגין ביטחון עצמי היא קבלה ונינוחות עם האמת. להכיר במגרעות שלך מבלי להתעכב עליהם ולאחר מכן להתמקד בחוזקות שלך.

בדוק את המניעים שלך– אם אתה מסכים להיות מנהל, חשוב היטב מדוע. האם המניע העיקרי שלך הוא אמביציה או תרומה? האם בחרת להיות מנהל כי זה נראה טוב לאחרים או עושה טוב עבור אחרים? במידה ואתה מעוניין בכוח על מנת לספק את האמביציה שלך, המנהיגות שלך תהייה מרוכזת כל כולה בך. לא תוכל להצליח לטפח אמון בקרב העובדים שלך. תמצא את עצמך שומר באופן קנאי על הכוח שלך במקום להיות נדיב איתו, תהייה שקוע במחשבות כמו האם אחרים מכבדים אותך במקום במחשבות ענייניות לגבי האופן שבו כדאי לעשות את הדבר הנכון. כל אלו עלולים לחבל ביכולת שלך להיות החלטי ולהביא תעוזה ואומץ לתפקיד.

מנהיגות יכולה להוביל לסיפוק עמוק ומשמעותי אבל רק אם עושים זאת מהסיבות הנכונות, בהתכוונות ורצון מדוייקים ואימוץ באופן מלא את דרישות התפקיד.

נלקח מתוך המאמר

Are You Sure You Want to Be a Manager? By Joseph Grenny

Harvard Business Review

 
 


bottom of page