top of page

הכישורים שלא ידעת שיש לך…


נועה הייתה יועצת ארגונית בתחילת דרכה כשהגיעה אליי לפגישת הייעוץ הראשונה. היא בדיוק סיימה את עבודת התזה שלה במסגרת לימודי התואר השני והגישה בייאוש את קורות החיים שלה.

“השקעתי את כל מרצי בלימודים בשש שנים האחרונות, עבדתי בעבודות סטודנטיאליות והיום אני מגיעה לשוק התעסוקה כשאין לי דבר להציע לו.. איזה מעסיק ירצה לגייס אותי לשורותיו?”

נטלתי את קורות החיים והבטתי בהם בעיון. נועה סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהצטיינות, עבדה כאחראית משמרת במסעדה יוקרתית וחנכה סטודנט במסגרת פרויקט חונכות.

הנחתי את קורות החיים וביקשתי ממנה שיחד ננסה לבנות מחדש את הסיפור התעסוקתי שלה, כשהפעם ניתן במה לכל אותם שחקנים מרכזיים שהסתתרו מאחורי הקלעים של קורות החיים.

בשיחה ארוכה גילינו מהם הכישורים המסתתרים בכל אחת מהשורות שהתביישה בהן כל כך החל מהלימודים, דרך הניסיון התעסוקתי וכלה בצבא ובתחביבים. אבחנו מהם כישורי תוכן התפקיד (כישורים בולטים ונגלים לעין הקיימים בתפקיד ספציפי ובארגון ספציפי-למשל שפת תיכנות מסוימת) לבין כישורים פונקציונלים (כישורים שאינם גלויים לעין והינם ברי העברה וניתן לקחת אותם מתפקיד לתפקיד-למשל יכולת עבודה בצוות, אבחנה בין עיקר לטפל). אבחנה כזו חשובה בעיקר בצומתי קריירה כמו בחירת מקצוע או החלפתו. אם אדם מתייחס אך ורק לכישורי תוכן התפקיד, הוא ימצא את עצמו מבצע משימות דומות לכאלו שעשה בעבר כך שלא רק שלא יחשוף כישורים חדשים אלא גם לא יפתח כישורים פונקציונליים קיימים המשתכללים בעולמות תוכן שונים.

לאחר שזיהינו ומיפינו את כל הכישורים המסתתרים הללו, ראינו שלמעשה גם עבודת מלצרות מזדמנת מגלמת בחובה יכולות כמו עבודה בצוות, לקיחת אחריות, שירותיות ועמידה בלוחות זמנים. מלימודיה זיהינו כי לנועה יכולת למידה גבוהה וכי היא מעמיקה ויורדת לפרטים.

בשלב השני של פגישת הייעוץ הטלתי על נועה משימה, ביקשתי ממנה לשוחח עם שלושה אנשים הנמצאים בחייה (משפחה, חברים) ולבדוק איתם מה לדעתם כישוריה הבולטים ביותר, כישורים הידועים לאחרים אך לא לה (על פי מודל ג’ו הרי “תחום העיוורון”- מידע הידוע לאחרים, אך לא לאדם עצמו, משוב אמור להאיר את תחום העיוורון ולהפוך אותו ל”תחום הגלוי”). נועה חזרה אליי כעבור שבוע עם ממצאי המחקר שערכה. היא גילתה שחבריה גילו בה תכונות כמו גישה חיובית, אמפטיה וסקרנות.

נועה החלה להכיר טוב יותר את כישוריה, אך בזה לא תם תהליך הגילוי. ראינו שלנועה כישורים מגוונים,אך לא את כולם הייתה מעוניינת להביא לידי ביטוי בקריירה שלה. בשלב האחרון העמקנו וזיהינו מהם התחומים בהם היא מתעניינת ואליהם היא נמשכת. כך למשל נועה העידה שהיא נהנית מאוד מעבודת הניהול במסעדה. לאחר שהצלבנו בין כישוריה לבין התחומים אליהם היא נמשכת, הצגנו מהם הכישורים הרלוונטיים והמשמעותיים ביותר לקריירת החלומות שלה, אותם היא נושאת כבר היום באמתחתה.

יצירת מודעות ל”אני התעסוקתי” שלנו הכולל את כישורינו ונטיותינו חשובה מאוד כשאנו נמצאים בשוק התעסוקה. הכרה טובה של יכולותינו מאפשרת לנו להיות ממוקדים בחיפוש העבודה ומציאת העבודה המתאימה לנו ביותר. יחד עם זאת, יש לזכור שפעמים רבות הכישורים שלנו נבנים ומתחדדים בתהליך ארוך וממושך של התנסויות. אנו מעמיקים כישורים מסויימים ומגלים אחרים ככל שאנו מתנסים יותר. בכל תהליך כזה של גילוי והכרה או העמקה של יכולותינו כדאי לעצור ולהתבונן בכישורים שלנו ב”שחקנים המרכזיים שלנו” ולשאול את עצמנו האם אנו נותנים להם מספיק מקום על מנת שיופיעו במלוא הדרם בבמה התעסוקתית שלנו.

“Susan Statham/“Your life is your story. Write well. Edit often


bottom of page