top of page

למה כדאי לנו לשים לב לחוויות חיוביות בעבודה?


אדווה הגיעה אליי אחרי יום עבודה והכריזה היה לי יום איום ונורא. בדיוק עכשיו סיימתי שיחה עם בן זוגי ושטחתי בפניו את כל צרות היום: המנהל שלי החליט להקדים את לוח הזמנים להשלמת הפרוייקט, חברי הצוות שלי התחילו להלחץ ולהטיח האשמות זה בזה, יצאתי מאוחר מהעבודה ולא הספקתי את כל הדברים שרציתי. אני פשוט מותשת ומרוקנת".

במהלך יום עבודה ממוצע מתרחשים אירועים חיובים ושלילים, רובנו נוטים להתמקד בעיקר או רק באירועים השלילים. אנחנו מהרהרים על החוויות השליליות שוב ושוב, משוחחים עליהן עם חברים בזמן הנהיגה הביתה או בסוף היום עם בני הזוג. פעמים רבות אנו חשים ששיחות כאלו מרפאות אותנו מהחוויה השלילית שהתרחשה.

תלונות על המנהל ועמיתים לעבודה הן נפוצות מאוד ויכולות להיות גם בעלות ערך אם אנחנו חשים שהן מאפשרות לנו להרגיש ששומעים ומבינים אותנו. יחד עם זאת מספרות המחקר לא ברור עדיין אם אכן תלונות כאלו מספקות הקלה ממתח. בקונטקסט של מקום העבודה, הערות שליליות יכולות להתפשט בארגון באמצעות הדבקה חברתית ולגרום לנזק נוסף.

למעשה, דווקא התמקדות בחוויות חיוביות אפילו הקטנות שבהן מספקות משאבים בעלי ערך שיכולים להפחית מתח וסימפטומים פיסיים כמו כאבי ראש ושרירים. מעבר לכך, התמקדות כזו מסייעת לנו לנתק את עצמנו בסוף היום מהעבודה. במקום להתמקד בחוויות השליליות עלינו להתענג, לחיות מחדש ולחלוק את החוויות החיוביות מיום העבודה.

האבולוציה והצורך לשרוד גרמו לבני אדם להפנות את תשומת הלב שלהם לחוויות השליליות ולא לחיוביות, כך שהתמקדות בחיובי אינה טבעית לרובנו. בנוסף, אנשים נוטים להתרגל מהר לחוויות החיוביות ולראות בהן כמובנות מאליהן כך שהם בקושי שמים לב אליהן. התערבות פשוטה יכולה לסייע לחשוב על האירועים החיובים באופן מכוון ושיטתי.

במחקר שנערך על מנת ללמוד את השפעת התערבות “שלושה דברים חיובים שקרו לי היום” על מקום העבודה התבקשו עובדי מרפאה להתחבר לאתר אינטרנט בסוף יום העבודה ולמלא סקר. היה עליהם לדווח במשך 5- 10 דקות על אירועים חיובים גדולים או קטנים, הקשורים לעבודה או לחיים האישים שהתרחשו באותו היום ולהסביר מדוע הם היו חיובים. המשתתפים דיווחו על חוויות כמו עמיתים שהביאו אוכל טעים לעבודה או סיפורים על אינטראקציות נעימות ומתחשבות עם עמיתים לעבודה שגרמו להם להרגיש טוב יותר כלפי עצמם. אחת האחיות לדוגמא כתבה על מחמאה שקיבלה מרופא שציין בפניה שהיא יודעת להתנהל במצבי חירום בצורה מצוינת.

אחרי שלושה שבועות, רמות הלחץ והתלונות הנפשיות והפיסיות ירדו במידה קטנה, אך משמעותית. יתרה על כך, בימים שמשתתפים התמקדו בחוויות החיוביות הם היו מסוגלים להתנתק טוב יותר ממחשבות מלחיצות על מקום העבודה בשעות הערב בביתם.

התרגיל הפשוט הזה של כתיבת שלוש חוויות חיוביות, ייצר שינוי אמיתי במה שאנשים חושבים על מקום העבודה ושינה את האופן שבו הם תופסים את חיי העבודה שלהם. שינוי זה מייצר ספירלת פידבק: אנשים שהרהרו על חוויות חיוביות נטו לשתף אותן עם חברים ומשפחה. שיתוף חוויות חיוביות עם אחרים, מייצר קשר טוב יותר ומפחית את רמות הלחץ. בנוסף לכך, זה משפר את איכות השינה, שיפור המוביל לערנות גדולה יותר ומצב רוח טוב יותר שבתורם מובילים לדברים חיובים יותר שקורים ביום שלמחרת.

יתרון נוסף של תרגיל כזה כולל עלייה ביצירתיות. חשיבה יצירתית וחדשנות מוגברים על ידי רגשות חיובים, במיוחד רגשות כמו סיפוק ושמחה. צמיחה, התפתחות וחשיבה קדימה נובעים גם הם מרגשות חיובים.

אין זה סביר שאנשים יספיקו לדבר על חוויות שליליות בעבודה, זה טבעי. אך התמקדות מכוונת בדברים החיובים יכולה לספק איזון. חברות יכולות לנקוט בצעדים שיסייעו לעובדים להבחין ולחלוק בחוויות חיוביות. ניתן למשל להתחיל פגישה עם סקירה של כל האירועים שהתנהלו בצורה טובה לאחרונה ולא לקפוץ ישר למה צריך לשפר.

ביקשתי מאדווה לנסות ולחשוב על שלושה אירועים חיובים שהתרחשו היום, היא הרהרה לרגע ואמרה בחיוך כן, על אף המחלוקות בין חברי הצוות הצלחנו לבנות לוח זמנים שמתאים לכולנו,נערכה היום הדלקת נרות חגיגית וטעימה לכבוד חנוכה וקיבלתי סוף סוף מקום חנייה נוח שחיכיתי לו תקופה ארוכה.

התרגיל הזה אפשר לה להתחבר לעוצמה שלה לבחור ולראות מציאות מאוזנת יותר. במקום להפעיל את הרדיו בנסיעה הביתה או לשוחח בטלפון כדאי לקחת רגע ולהרהר בכל אותם דברים טובים שקרו במהלך יום העבודה. פעולה כזו יכולה לסייע בניצול אותם אירועים קטנים וחיובים יום יומיים, משאב של עוצמה ורווחה שנמצא בכל מקום אבל משאב שאנו נוטים להתעלם ממנו.

*נלקח מתוך המאמר:

The powerful effect of noticing good things at work by Theresa M. Glomb and Joyce E. Bono, Harvard business revie


bottom of page