top of page

אופטימים טובים יותר במציאת עבודה חדשה


יוני, בוגר תואר ראשון בכלכלה חיפש עבודה בחמשת החודשים האחרונים. הוא הגיע אליי למשרד וסיפר: "אין לי כבר כוח, אני שולח קורות חיים שוב ושוב ועדיין מובטל. זומנתי למעט ראיונות עבודה ושום דבר לא קרה. אני לא מאמין שמשהו ישתנה, זה המצב וצריךלקבל אותו ולחשוב על עבודות חלקיות במקום".

החלטתי להתבונן יחד עם יוני על החוויה הרגשית

שלו,נתנו מקום לתחושות כמו תסכול עמוק וייאוש ועיבדנו יחד את התחושות הקשות. על פי גישת הפסיכולוגיה החיובית מצבים כאלו מהווים פונקציה חיונית להתבוננות המסמנת את הצורך בשינוי. פונקציה כזו יכולה להניע אותנו לפעולה: שיפור קורות החיים, חיפוש עבודה בכלים אפקטיביים וממוקדים יותר, או לפנות לעזרה בחיפוש

יחד עם זאת, לאחר שאותן תחושות שליליות הסבו את תשומת ליבנו לצורך בשינוי וסייעו לנו לפנות לנתיב חדש, הן אינן מועילות לנו יותר כאשר אנו נמצאים בתהליך חיפוש העבודה. על פי מחקרים בתחום האושר, חשיבה חיובית ואופטימית מהווה דלק טוב יותר לנסיעה בנתיב החדש שלנו מאשר חשיבה שלילית.

חשיבה אופטימית מעצימה אותנו בזמנים של אי וודאות ומסייעת לנו לנקוט בצעדי פעולה חיובים. האופטימיים מצפים בדרך כלל לכך שדברים טובים יתרחשו כאשר הם מתמודדים עם אתגרים ומאמינים כי התנהגותם חשובה ליצירת שינוי חיובי. כך למשל מחפשי עבודה אופטימיים פועלים מהר יותר למצוא עבודה חדשה, מאמינים כי אירועים שליליים הם זמניים, מעדכנים את קורות החיים שלהם ויוצרים קשרים עם עמיתים על מנת לייצר הזדמנויות תעסוקה מעניינות. הפסימיים לעומת זאת, ייטו לפעול לאט יותר וללא התלהבות. כמעט בכל המקרים התנהגויות אלו משפיעות על התוצאות הסופיות בתהליך החיפוש.

אופטימיות מועילה גם במהלך ראיון עבודה, כך למשל מועמדים אופטימיים נתפסים כחביבים ובעלי יכולת. כאשר מועמדים כאלו נשאלים על אתגר שהתמודדו איתו לאחרונה, האופן שבו הם ימסגרו את התשובה היא מתוך ראייה לביצועים העתידים שלהם, הם לא ידונו רק בבעיה אלא ישימו דגש על הפתרון. האופטימיים יתמקדו בהיבטים אליהם הם מחוברים בעבודה המעניקים להם אנרגיה ועל התחומים בהם יש להם שליטה.

גם כאשר עובד מתחיל עבודה חדשה האופטימיות מועילה לו. כך למשל הסיכוי שעובד אופטימי ישחק נמוך פי חמישה מהעובד הפסימי, והסיכוי שיחוש סיפוק מהעבודה גבוה פי שלושה (Achor&Gilelan).

במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה נמצא שאנשי מכירות אופטימיים הצליחו למכור ב37% יותר מעמיתיהם הפסימיים. כמו כן נמצא כי האופטימיים הרוויחו יותר כסף במהלך הקריירה שלהם והיו מרוצים יותר מהדרך בה בחרו.

ההיבט הכי אופטימי בחקר האופטימיות היא כי אופטימיות היא שריר שיכול להבנות. הלך הרוח שלנו אינו רק תוצאה של גנים וחינוך, אלא מיומנות שיכולה להירכש. על ידי התמקדות בחלקים החיובים והמשמעותיים בחיים והעצמות שלנו אנו יכולים שלא לפעול מברירת המחדל הפסימית שלנו אלא להתחיל לחשוב ולפעול בצורה אחרת.

נמצאו שלושה הרגלים יומיומיים יעילים לבניית אופטימיות: חשיבה על שלושה דברים חדשים וספציפים שאתה מודה עליהם בכל יום, שליחת אימייל חיובי המכיר תודה לאדם בכל בוקר וכתיבת הרגעים המשמעותיים ביותר עבורך ביממה שחלפה.

פעולות פשוטות אלו מנתבות את מחשבותינו ומחדירות לחיינו משמעות והכרת תודה במקום להתמקד בטרדות ובתלונות. הרגלים אלו מסייעים לנו לפתח את שריר האופטימיות שיכול לסייע לנו בתקופות של לחץ ואי וודאות כדוגמת תהליך חיפוש עבודה.

נלקח מתוך

Optimists Are Better at Finding New Jobs

Michelle Gielan

Harvard Business review


bottom of page