top of page

איך ללמוד לאהוב נטוורקינג?

אני שונאת נטוורקינג זה גורם לי להרגיש צבועה,

אמרה לי עינת כששוחחנו על דרכים אפקטיביות למציאת עבודה. אנשים רבים מייחסים לנטוורקינג מאפיינים כמו ניצול, חוסר אותנטיות ואפילו לכלוך. אך, בעולמנו היום, נטוורקינג הוא הכרח. מחקרים רבים מראים כי רשתות מקצועיות מובילות להזדמנויות תעסוקתיות ועסקיות רבות יותר, ידע רחב ועמוק יותר, משפרות את היכולת לחדש, להתקדם באופן מהיר יותר ולקבל סטטוס וסמכות גבוהים. בנייה נכונה וטיפוח הקשרים המקצועיים משפרים את איכות העבודה ומגבירים את שביעות הרצון ממנה.

Casciaro,Gino&Kouchaki זיהו במחקרם ארבע אסטרטגיות שנועדו לסייע לאנשים לשנות את ההתייחסות שלהם לנטוורקינג:

1.דגש על למידה

פסיכולוגים מאפיינים שני סוגים של מיקוד מוטיבציוני דומיננטי: מקדם או נמנע. אלו שבקטגוריה של המקדם חושבים בעיקר על צמיחה, קידום והישגים שהנטוורקינג יכול להביא להם, בעוד אלו שבקטגוריה של הנמנע רואים בנטוורקינג כמשהו שהם מחוייבים לקחת בו חלק מסיבות מקצועיות. במחקר שנערך נמצא כי אנשים בעלי חשיבה מקדמת עסקו בנטוורקינג מאחר והם רצו בכך וניגשו לפעילות בהתרגשות, סקרנות וראש פתוח לגבי ההזדמנויות שיכולות להתפתח כתוצאה מהפעילות. לעומתם, אנשים בעלי חשיבה נמנעת ראו בנטוורקינג כרע הכרחי והרגישו חוסר אותנטיות כאשר עסקו בכך. הם עשות זאת בתדירות נמוכה יותר וכתוצאה מכך ביצועיהם במקום העבודה ירדו.

למרבה המזל, אפשר לשנות את הלך הרוח ממניעה לקידום כך שתראה ברשת כהזדמנות לגילוי וללמידה ולא כמטלה. כך למשל אם אתה מחויב להשתתף בפעילות חברתית הקשורה לעבודה אתה יכול להגיד לעצמך "אני שונא להגיע לאירועים כאלו, אני מרגיש אני עושה הצגה, מתחנף ומעמיד פנים שאני נהנה מזה" או שאתה יכול להגיע לעצמך :"מי יודע זה יכול להיות מעניין, ייתכן ואשוחח שיחות מעניינות עם רעיונות חדשים שיובילו לחוויות והזדמנויות חדשות".

אם אתה אדם מופנם, אינך יכול פשוט להפוך להיות אדם מוחצן כמובן. אך כל אחד יכול לבחור את מוקד המוטיבציה שהוא בוחר להביא לרשת. אם תתרכז באספקטים החיוביים זה יכול לסייע לך לשפר את הידע והכישורים הדרושים לך והנטורקינג ייראה הרבה יותר כדאי.

2. לזהות פעילויות משותפות

השלב הבא בהפיכת הנטוורקינג לפעילות מהנה יותר היא לחשוב על האופן שבו תחומי העניין והמטרות שלך מתיישבים עם האנשים שאתה פוגש וכיצד זה יכול לסייע לך ליצור קשרי עבודה משמעותיים. Brian Uzzi מכנה עקרון זה "עקרון הפעילויות המשותפות". רשתות חברתיות בעלות ערך אינן מאופיינות באינטראקציות מזדמנות מזוייפות אלא בפעילויות משמעותיות שמחברות אותך עם אחרים מגוונים. מחקרים רבים בפסיכולוגיה חיובית הראו שאנשים הקימו את הקשרים המשמעותיים והארוכים ביותר כאשר הם עבדו על משימה יחד. ואכן, מחקר שנערך של ידי Tiziana&Lobo הראה שמשימות תלויות הדדית הם אחד המקורות הגדולים ביותר לאנרגיה חיובית בקשרים מקצועיים. כאשר הרשת שלך מונעת על ידי תחומי עניין משותפים זה יגרום לתחושה אותנטית ומשמעותית יותר שתוביל לבניית קשרים אותנטים ומשמעותיים יותר.

3.חשוב על מה אתה יכול לתת

גם כאשר אין לך פעילויות משותפות עם מישהו , אתה יכול ככל הנראה למצוא משהו בעל ערך להציע על ידי חשיבה מעבר למובן מאליו. נמצא כי אנשים החשים תחושת חוסר אונים (כי הם זוטרים בארגונים שלהם, שייכים למיעוט או מסיבות אחרות) מאמינים לעיתים קרובות כי יש להם מעט מידי להציע ולכן סביר שיעסקו פחות בנטוורקינג, על אף שככל הנראה הם אלו שיפיקו ממנו את מירב התועלת.

לאנשים בכירים לעומתם נוח הרבה יותר בנטוורקינג בשל הכח הרב שלהם בארגון. כאשר אנשים מאמינים שיש להם מה להציע לאחרים כגון עצות חכמות, חונכות, גישה ומשאבים , הנטוורקינג מרגיש קל יותר ופחות אנוכי.

עם זאת, גם לאלו עם דרגה נמוכה יותר וכוח מועט יותר יש בוודאות יותר מה להציע מאשר מה שהם סבורים. Allan Cohen and David Bradford מציינים כי רוב האנשים נוטים לחשוב באופן צר מידי על המשאבים שיש להם שאחרים עשויים להעריך. הם מתמקדים בדברים מוחשיים כמו כסף, קשרים חברתיים, תמיכה טכנית וידע ומתעלמים מנכסים פחות ברורים כמו תודה, הכרה ומוניטין משופר. לדוגמא על אף שמנטורים נוטים באופן טיפוסי לסייע לאחרים, הם נוטים להנות ממנו שבעתיים כאשר מודים להם על עזרתם. ככל שביטויי הכרת התודה נעשית יותר מעומק הלב, הערך שלה רב יותר לנמען. כאשר הכרת תודה מתבטאת בפומבי, זה יכול גם לשפר את המוניטין של המנטור במקום העבודה. חשבו על ההשפעה שיש לך כשאתה מדבר בשבחו של הבוס שלך לעמיתים ולממונים עליך, כאשר את מציין את כל הדרכים בהן התקדמת תחת הדרכתו.

כמו כן, ייתכן ואתה מביא עימך תובנות ייחודיות או ידע שיכול להיות שימושי עבור אלו שעימם אתה ברשת. למשל, אנשים בעמדות זוטרות בעל ידע רב יותר מעמיתיהם הבכירים על מגמות המאפיינות את הדור הצעיר, שווקים וטכנולוגיות חדשים.

כאשר אתה חושב יותר על מה אתה יכול להעניק לאחרים מאשר מה אתה יכול לקבל מהם, נטוורקינג ייתפס יותר כקידום עצמי ופחות אנוכי ולפיכך יהיה שווה להקדיש לו את זמנך.

4. למצוא את מטרה נעלה

גורם נוסף שמשפיע על העניין והאפקטיביות של נטוורקינג הוא המטרה העיקרית שיש לאנשים בראש כאשר הם עושים זאת. כך למשל במשרד עורכי דין מצאו החוקרים כי עורכי דין שהעדיפו את היתרונות הקולקטיבים של עשיית קשרים ("לתמוך במשרד שלי" ו"לסייע ללקוחות שלי") על פני היתרונות האישים שלהם ("תמיכה וסיוע בקריירה שלי") הרגישו יותר אותנטיים בזמן הנטוורקינג שלהם.

כל פעילות בעבודה הופכת לאטרקטיבית יותר כאשר היה מחוברת למטרה גבוהה יותר, לכן כדאי למסגר את הנטוורקינג שאתה עושה במונחים אלו.

רבים מאיתנו אמביוולנטים לגבי נטוורקינג. אנחנו יודעים שזה קריטי להצלחה המקצועית שלנו, ועדיין אנו מוצאים את זה מפרך ולא נעים. אסטרטגיות אלו יכולות לסייע לך להתגבר על הרתיעה מנטוורקינג. על ידי שינוי החשיבה לחשיבה מקדמת, זיהוי וחקר של תחומי עניין משותפים, הרחבת התפיסה לגבי מה אתה יכול להעניק וזיהוי מטרה גבוהה יותר אתה יכול להתרגש יותר מבניית קשרים שיניבו פירות עבור כולם.

/Learn to Love Networking

Tiziana Casciaro ,Francesca Gino, Maryam Kouchak


bottom of page