top of page

יצרנות מול יצירתיות


אנשים יצרנים (פרודוקטיבים) מבצעים משימות באופן שיטתי, הם מתקדמים באופן יציב וניתן למדידה לעבר המטרות שלהם ומנצלים את הזמן שלהם באופן אפקטיבי ויעיל.אך זה שונה מאוד מיצירתיות..

יצירתיות זקוקה לזמן ומקום לצמוח. על אף שאנו יכולים לעסוק באופן שיטתי בפעילויות הקשורות ליצירתיות, קשה להפוך יצירתיות לשיטתית. יצירתיות ביסודה מבוססת על ידע. כמעט כל הרעיונות היצירתיים נולדו מתוך אנשים שמצאו שימוש חדש לידע קיים- תצורות חדישות לתובנות ישנות.

המשמעות היא שאנשים צריכים זמן ללמוד דברים שאינם ברורים מאליו כרלוונטים עבור עבודתם, על מנת שירכשו בסיס ידע רחב ועמוק שאפשר יהיה להשתמש בו כאשר הם צריכים להיות יצירתיים. מעבר לכך, לעיתים נדירות שמיזמים יצירתיים כרוכים בהתפתחות יציבה וניתנת למדידה. במקום זאת, יצירתיות היא היכולת לנסות אפשרויות רבות ולהתמודד עם מכשולים לפני מציאת הפתרון הנכון.

אך פעילויות אלו, בניית בסיס ידע וחקירתו, לוקחות זמן. קשה פשוט לתזמן כמה שעות פה ושם כדי לעסוק בעיסוקים יצירתיים. במקום זאת, לעיתים זה הכרחי לבלות שעות על מנת ללמוד בסיס חדש של ידע או לנהל שיחה עם עמית לעבודה שתסייע לצמיחתו של רעיון חדש. פעילויות יצירתיות רבות עשויות להראות כהתבטלות ובזבוז זמן עד שפריצת הדרך מופיעה.

ההבדל הזה בין יצרנות יצירתיות הוא הסיבה המרכזית לכך שחברות רבות רוצות יותר יצירתיות מהעובדים שלהן ממה שהן מקבלות בפועל. חברות מעריכות עובדים בדרך כלל על בסיס של תפוקה. מעבר לכך, תוכניות הגיוס שלהן מבוססות על ההנחה שהם הולכים לגייס אנשים יצרניים. הם רוצים אנשים בארגון שיגרמו לכך שתהייה התקדמות ברורה, והם מתמקדים בפיתוח עובדים בעלי מצפון שיסיימו את המשימות שלהם בזמן.

אם מנהלים חותרים באמת ליצירתיות בארגון, עליהם להתחיל בגיוס יותר אנשים ממה שהם צריכים על מנת לבצע את המשימות שהארגון צריך להשלים. רבות דובר על מדיניות 20% של גוגל, במסגרתה מעודדים עובדים להשקיע 20% מזמנם בכדי לייצר רעיונות חדשים. אמנם מתקיימים דיונים לגבי האופן שבו המדיניות הזו יושמה בפועל, אך ההנחה היא שאם תגייס% 10-20 יותר עובדים ממה שאתה באמת צריך כדי להשלים את העבודה, תוכל לתת לכולם את ההזדמנות לפתח את הכישורים היצירתיים שלהם.

מנהלים צריכים לספק גמישות מסוימת לעובדים על מנת שישנו את לוחות הזמנים שלהם כאשר הם מתחילים לפתח רעיון חדש ומעניין. אם נותנים לעובד את החופש להשתמש ב10-20% מזמנו בכדי לפתח יצירתיות, זה לא אומר שהוא בהכרח יקדיש 4-8 שעות בכל שבוע בעיסוקים יצירתיים. במקום זאת, ייתכן ויהיו שבועות בהם מישהו יתמקד באופן בלעדי במשימה שעליו להשלים ויהיו שבועות אחרים בהם יקדיש את זמנו לפיתוח רעיון חדשני.

אך, אין זה מספיק לתת לעובדים את הזמן והגמישות שם צריכים על מנת שיהיו יצירתיים. מנהלים צריכים לתגמל עובדים לעסוק במשימות שעשויות להוביל בסופו של דבר לפתרונות יצירתיים, כמו ללמוד דברים חדשים, לפתח מיומנויות חדשות, לערוך שיחות מקיפות ומעמיקות עם עמיתים לעבודה ולנסות רעיונות שלא עובדים.

ניתן לנהל באופן שמקדם יצירתיות, אך זה דורש שמנהלים ישחררו את האחיזה הנוקשה שלהם באופן שעובדים משקיעים את זמנם בעבודה.

נלקח מתוך

Art Markman "To get more creative, become less productive"

Harvard Business Review

bottom of page